Totalment d'acord. Jo trobo que la nostra època està obsessionada amb la innovació i l'originalitat. De vegades estem més preocupats per innovar que per fer bé la feina. És una cosa que he observat, per exemple, en les polítiques de serveis socials: es volen fer coses molt noves sense haver passat per desplegar correctament les "de sempre". I no es té en compte que fer bé alguna cosa sempre comporta un cert component d'adequació a la dinàmica de la vida, i per tant una certa innovació. I que les novetats poden fer-se obsoletes de seguida si no hi ha garantida la qualitat. Molt encertat!
Moltes gràcies Mercè! Has aplicat el tema al teu àmbit, i em sembla molt interessant. És la primera vegada que escrius en aquest espai, i espero que no sigui l'últim! Benvinguda!
Com va dir Bernard Shaw, les idees no són pomes. Si tu tens una poma i jo tinc una poma, i intercanviem les pomes, llavors tant tu com jo seguirem tenint una poma. Però si tu tens una idea i jo tinc una idea, i intercanviem idees, aleshores ambdós tindrem dues idees.
És bo això que expliques de copiar, Sergi! Recordo que quan veia algun alumne copiar en un examen sempre pensava "a veure si sap copiar bé..." el fet de copiar, encara que pugui semblar contradictori, ja mostrava interès d'entrada, els altres ni es prenien la molèstia... el problema és que sovint copiaven malament. És difícil tenir l'habilitat dels xinesos en la còpia, moltes vegades milloren l'original.
El romànic més bonic que tenim a Catalunya és gràcies a la influència de l'Italià i es va extendre a tot arreu mitjançant aquesta còpia, va ser el gust de copiar. Sí que a darrera hi havia tota una intencionalitat ideològica per uniformar l'estètica cristiana, però el resultat va ser fantàstic. A mi el romànic com a corrent artístic en té el cor robat, la pintura i l'escultura també em semblen fantàstiques!!!
Gràcies Sergi per treure ferro a una cosa que sovint està molt estigmatitzada!!!
Ningú no pot innovar sense haver après l'ofici prèviament. L'ofici s'aprén a partir de la transmissió de coneixements (aprenentatge). Només aquell que coneix molt bé l'ofici i el domina pot atrevir-se a crear amb certes garanties d'èxit. Doncs els coneixements aportats per altres són bàsics pel que fa a la creativitat.
Tens raó Vicent! Penso en una monja de la meva escola que quan jo era petita, va veure en mi certa habilitat pel dibuix i em va fer copiar el quadre dels Girasols del Van Gogh. Aquesta còpia va estar penjada anys al passadís de l'escola. Crec que aquest fet va ser l'estímul que va fer que hagi considerat sempre l'art com un fet essencial de la vida.
¿Com penseu que els nens aprenen a parlar, aprenen determinades rutines, construeixen els fonaments dels valors morals, fan seus uns gustos o es mouen en unes formes particulars d'entendre el dia a dia? Una gran part d'aquestes incorporacions es fa mitjançant el que s'anomena aprenentatge vicari (per imitació). D'aquí la importància en educació de l'entorn cultural (de la tribu, com diu A. Marina). El modelatge (seguir models) en educació és crucial, justament per això. Aquestes formes d'aprendre no són exclusives, ni molt menys, però són necessàries per a configurar les bases sobre les quals descansarà la construcción del coneixement, els valors, el judici moral, etc. Tot seguit vindrà el pensament crític, la creativitat, l'opció personal, l'autonomia moral, etc.
Sempre ens diuen que hem d'innovar per aconseguir triomfar, però quan una cosa ja és innovadora i és bona, per què no l'hem de copiar? Copiar no significa robar, simplement consisteix en aprofitar un disseny ja creat. I hi ha còpies bones i dolentes, depenent de la seva finalitat.
Copiar? Imitar?. Diferències? Semblances? Mirant la paraula "copiar" al diccionari, fa servir també la paraula imitar, però hi ha diverses accepcions. Jo penso que l'important és la intenció. Per tant jo resumiria les definicions en: prendre per model a algú o alguna cosa, i copiar-la al nostre estil. De fet, què volem fer en copiar? Si copiem perquè no tenim recursos i ens "aprofitem" del que l'altre ha ideat o fet, ens pot sortir bé. Però el que crec més interessant és copiar o imitar, tot triant i valorant què pretenem en fer-ho. Així no es quedarà en una mera còpia per treure'n un benefici immediat o efímer, sinó que la còpia ens ajudarà a créixer perquè hem copiat per convicció. Potser aquí rau la diferència entre la còpia de productes i la còpia dels pisans.
Hi ha diferencia entre crear i copiar per crear quelcom ?? Crec que els humans ens hem convertit en creadors ,a partir de l’experiència dels altres que ens han precedit. Només Deu va crear del no res.Nosaltres no podem fer res del buit , per tant ,podem dir que es una manera d’aprofitar-nos de quelcom que ja tenim disponible . Diumenge el G.Efrem en les paraules que va dedicar als escolans que marxaven ,crec que va apuntar quelcom d’aquest tema . Referint-se al molt que han trobat fet dels seus antecessors i que els ha servit per la continuació de la seva feina, adaptant-la als corrents moderns i a tot al que això comporta. (mes o menys,eh). Un treball fet a partir de tot el que s’ha fet anteriorment. Per el treball que vaig compartir amb el meu marit ,vaig poder viure quelcom.... els seus dissenys de maquines elèctriques , els deixava a nois ,per fer el seu treball de fi de carrera...i recordo una frase que sempre els deia.......No ho copieu tot..mireu d’innovar per deixar constància de la vostra manera de fer. Aquest dissenys son fets per mi,tal com jo ho veig .No vol dir que sigui la maquina ideal o perfecte.Potser vosaltres hi sabreu trobar alguna cosa mes innovadora. La resposta me la van donar en les cartes d'agraïment que vaig rebre, en motiu de la seva pèrdua , per tot els que els havia deixat ""copiar" i que tant els havia servit per iniciar el camí en el mon real empresarial. Copiar no es robar. !!
Totalment d'acord. Jo trobo que la nostra època està obsessionada amb la innovació i l'originalitat. De vegades estem més preocupats per innovar que per fer bé la feina. És una cosa que he observat, per exemple, en les polítiques de serveis socials: es volen fer coses molt noves sense haver passat per desplegar correctament les "de sempre". I no es té en compte que fer bé alguna cosa sempre comporta un cert component d'adequació a la dinàmica de la vida, i per tant una certa innovació. I que les novetats poden fer-se obsoletes de seguida si no hi ha garantida la qualitat. Molt encertat!
ResponEliminaMoltes gràcies Mercè! Has aplicat el tema al teu àmbit, i em sembla molt interessant. És la primera vegada que escrius en aquest espai, i espero que no sigui l'últim! Benvinguda!
EliminaCom va dir Bernard Shaw, les idees no són pomes. Si tu tens una poma i jo tinc una poma, i intercanviem les pomes, llavors tant tu com jo seguirem tenint una poma. Però si tu tens una idea i jo tinc una idea, i intercanviem idees, aleshores ambdós tindrem dues idees.
ResponEliminaCopiar no es robar !!!
És bo això que expliques de copiar, Sergi!
ResponEliminaRecordo que quan veia algun alumne copiar en un examen sempre pensava "a veure si sap copiar bé..." el fet de copiar, encara que pugui semblar contradictori, ja mostrava interès d'entrada, els altres ni es prenien la molèstia... el problema és que sovint copiaven malament. És difícil tenir l'habilitat dels xinesos en la còpia, moltes vegades milloren l'original.
El romànic més bonic que tenim a Catalunya és gràcies a la influència de l'Italià i es va extendre a tot arreu mitjançant aquesta còpia, va ser el gust de copiar. Sí que a darrera hi havia tota una intencionalitat ideològica per uniformar l'estètica cristiana, però el resultat va ser fantàstic. A mi el romànic com a corrent artístic en té el cor robat, la pintura i l'escultura també em semblen fantàstiques!!!
Gràcies Sergi per treure ferro a una cosa que sovint està molt estigmatitzada!!!
Ningú no pot innovar sense haver après l'ofici prèviament. L'ofici s'aprén a partir de la transmissió de coneixements (aprenentatge). Només aquell que coneix molt bé l'ofici i el domina pot atrevir-se a crear amb certes garanties d'èxit. Doncs els coneixements aportats per altres són bàsics pel que fa a la creativitat.
EliminaTens raó Vicent! Penso en una monja de la meva escola que quan jo era petita, va veure en mi certa habilitat pel dibuix i em va fer copiar el quadre dels Girasols del Van Gogh. Aquesta còpia va estar penjada anys al passadís de l'escola. Crec que aquest fet va ser l'estímul que va fer que hagi considerat sempre l'art com un fet essencial de la vida.
Elimina¿Com penseu que els nens aprenen a parlar, aprenen determinades rutines, construeixen els fonaments dels valors morals, fan seus uns gustos o es mouen en unes formes particulars d'entendre el dia a dia? Una gran part d'aquestes incorporacions es fa mitjançant el que s'anomena aprenentatge vicari (per imitació). D'aquí la importància en educació de l'entorn cultural (de la tribu, com diu A. Marina). El modelatge (seguir models) en educació és crucial, justament per això.
ResponEliminaAquestes formes d'aprendre no són exclusives, ni molt menys, però són necessàries per a configurar les bases sobre les quals descansarà la construcción del coneixement, els valors, el judici moral, etc. Tot seguit vindrà el pensament crític, la creativitat, l'opció personal, l'autonomia moral, etc.
Sempre ens diuen que hem d'innovar per aconseguir triomfar, però quan una cosa ja és innovadora i és bona, per què no l'hem de copiar? Copiar no significa robar, simplement consisteix en aprofitar un disseny ja creat. I hi ha còpies bones i dolentes, depenent de la seva finalitat.
ResponEliminaMoltes gràcies als comentaris, sempre interessants!!
ResponEliminaCopiar? Imitar?. Diferències? Semblances?
ResponEliminaMirant la paraula "copiar" al diccionari, fa servir també la paraula imitar, però hi ha diverses accepcions. Jo penso que l'important és la intenció.
Per tant jo resumiria les definicions en: prendre per model a algú o alguna cosa, i copiar-la al nostre estil.
De fet, què volem fer en copiar? Si copiem perquè no tenim recursos i ens "aprofitem" del que l'altre ha ideat o fet, ens pot sortir bé. Però el que crec més interessant és copiar o imitar, tot triant i valorant què pretenem en fer-ho. Així no es quedarà en una mera còpia per treure'n un benefici immediat o efímer, sinó que la còpia ens ajudarà a créixer perquè hem copiat per convicció.
Potser aquí rau la diferència entre la còpia de productes i la còpia dels pisans.
Hi ha diferencia entre crear i copiar per crear quelcom ??
ResponEliminaCrec que els humans ens hem convertit en creadors ,a partir de l’experiència dels altres que ens han precedit. Només Deu va crear del no res.Nosaltres no podem fer res del buit , per tant ,podem dir que es una manera d’aprofitar-nos de quelcom que ja tenim disponible .
Diumenge el G.Efrem en les paraules que va dedicar als escolans que marxaven ,crec que va apuntar quelcom d’aquest tema . Referint-se al molt que han trobat fet dels seus antecessors i que els ha servit per la continuació de la seva feina, adaptant-la als corrents moderns i a tot al que això comporta. (mes o menys,eh). Un treball fet a partir de tot el que s’ha fet anteriorment.
Per el treball que vaig compartir amb el meu marit ,vaig poder viure quelcom.... els seus dissenys de maquines elèctriques , els deixava a nois ,per fer el seu treball de fi de carrera...i recordo una frase que sempre els deia.......No ho copieu tot..mireu d’innovar per deixar constància de la vostra manera de fer. Aquest dissenys son fets per mi,tal com jo ho veig .No vol dir que sigui la maquina ideal o perfecte.Potser vosaltres hi sabreu trobar alguna cosa mes innovadora.
La resposta me la van donar en les cartes d'agraïment que vaig rebre, en motiu de la seva pèrdua , per tot els que els havia deixat ""copiar" i que tant els havia servit per iniciar el camí en el mon real empresarial.
Copiar no es robar. !!