dijous, 5 de febrer del 2015

Què diu la Bíblia sobre la felicitat?

Deuteronomi 30, 11-16:
Aquesta Llei que avui et dono no és massa difícil per a tu, ni és fora del teu abast. No és pas al cel, que puguis dir: “Qui serà capaç de pujar-hi i portar-nos-la, per fer-nos-la conèixer i perquè la puguem complir?” Ni és tampoc a l’altra banda de mar, que puguis dir: “Qui serà capaç de travessar el mar i portar-nos-la, per fer-nos-la conèixer i perquè la puguem complir?” La paraula és molt a prop teu; la tens als llavis, la tens al cor, perquè puguis complir-la. Avui et proposo d’escollir entre la vida i la mort, entre la felicitat i la desgràcia. Avui et mano que estimis el Senyor, el teu Déu, que segueixis els seus camins i compleixis els seus manaments…
Deuteronomi 5,16:
Honra el pare i la mare, com t’ha manat el Senyor, el teu Déu. Així tindràs llarga vida i seràs feliç…
Deuteronomi 6,18:
Fes allò que agrada i plau al Senyor. Així seràs feliç…
Salm 84,13:
Senyor de l’univers, feliç l’home que posa en tu la confiança
Siràcida 12,3:
No serà mai feliç el qui s’obstina en el mal i el qui es nega a fer almoina

8 comentaris:

  1. Sergi, avui encara vas més enllà, jo que esperava que ja donaries el tema per tancat...

    En el primer comentari, ja vaig dir que sóc feliç. I com que estic segura que no compleixo amb la majoria del que dius i penso aquest no és el lloc on fer un examen de consciència públic, parlaré d'una cosa una mica diferent.

    És del que ara s'anomenen les persones tòxiques. Les que jo conec que responen a aquest perfil, són tan i tan negatives i destructives que al seu voltant només sembren discordia i malestar. Segur, que només són així perquè busquen la felicitat, han equivocat la direcció i no la troben. El tema de la llibertat d'escollir el tenen tan clar que no són capaços de mirar els altres. No s'adonen que quan les coses no els van bé, que no tenen amics... és perquè el problema és dins seu.

    Després de tota aquesta parrafada només demano que la llibertat d'escollir no em faci equivocar a mi també, que sàpiga veure dins del meu cor les coses bones i actuar amb coherència.

    Moltes gràcies Sergi pels camins que ens portes!!

    ResponElimina
  2. Cert ,Sergi,millor posar la paraula ensenyament ,es molt més entenedor per els que no hem tingut la Bíblia gaire a mà...durant alguns anys.
    Porto en el meu record una activitat en que vaig treballar “”Les Benaurances " ..i en la que vaig aprendre que son paraules que conviden a descobrir en cadascuna d’elles com una actitud interior de felicitat D’aquest treball en varem fer uns apunts que avui he rebuscat ,per compartir.

    Jesús vol expressar que l’ésser humà que viu
    aquestes actituds és ja feliç en si; Ja que la felicitat no és conseqüència de la conducta sinó l’expressió d’aquesta.
    Són dons de Déu que podem pregar, però alhora són tasca, són art de viure. Socialment són indicacions per a la convivència humana i pacífic
    Feliços els pobres...
    Qui són els pobres? quan som pobres? En aquesta benaurança hom hi
    troba un sentit de petitesa, nuesa, indigència, buidament d’un jo egoista, que m’obre cap als altres i ens transformen de dintre cap enfora. Ens porten al
    lloc on “s’està” Jesús.

    Fem-ho servir . Fem-ho sortir !! en un exercici de lliurement,amabilitat,gratitud ,generositat consciencia, tendresa ,d'Amor i tot aixo ho tenim .

    ResponElimina
  3. Marta, m'agrada molt la reflexió que fas. Justament és allò que venia a dir l'altre dia: que depèn del sentit que donem a les paraules, poden significar una cosa o una altra. Però és enriquidor aprofundir-hi i compartir el sentit que hi dóna cadascú.
    I em sembla genial que fas a partir de veure alguna persona "tòxica".

    Núria, penso que és un repte que tenim: saber re-explicar aquests textos tan savis amb paraules d'ara, de manera que en sapiguem extreure el sentit a vegades una mica amagat.

    ResponElimina
  4. Realment aquest text del Deuteronomi és molt bonic. I tot i haver estar escrit fa molt de temps crec que diu coses molt actuals, però, tal com ens has explicat, Sergi, amb un llenguatge al qual no hi estem acostumats o ens pot sonar estrany. I m'ha agradat molt això que diu de la felicitat. A vegades busquem la felicitat en coses materials i externes a nosaltres i, com no ens la porten, sembla que estiguem contínuament caminant per un camí sense destí. Però aquest text, ple de saviesa, ens proposa de buscar la felicitat dins nostre. No cal buscar-la en tantes coses, simplement fent el que el cor ens mana l'aconseguirem, una felicitat plena que no depèn de factors externs, sinó simplement de nosaltres, i per això tothom pot obtenir-la.

    ResponElimina
  5. Bon dia Sergi d'Assís!! Ens ha agradat molt retrobar-te a la xarxa, veure-hi espais positius com el teu on poder parlar obertament de la fe sense fer-ne prejudicis és un goig!!!

    Desitgem que segueixis amb l'encert que has mostrat en els teus projectes anteriors!!!

    Aquest primer tema de la felicitat, és un començament molt bonic, tots hi estem en procés de maneres ben diverses com ja s'ha anat dient.

    ResponElimina
  6. Gràcies Benet i Sfamilia pels vostres comentaris!

    ResponElimina
  7. Sergi, m'agrada molt que ens facis reflexionar sobre textos de la Biblia, ja que crec que és "El Gran Llibre" poc comprès o mal comprès per manca de saber-lo interpretar, de saber-lo posar al dia.
    Sobre la felicitat hi ha molts escrits que en parlen, sobretot en els Salms, i quan he estat en moments baixos em remunten i m'omplen el cor de pau i felicitat.

    ResponElimina