diumenge, 10 de setembre del 2023

Impressions de Kènia


Ja havent tornat a Uganda, us comparteixo algunes impressions de Kènia. Molt parcials, perquè no hi he estat tants dies i a més m’he mogut en uns llocs molt determinats. Però sempre es capten detalls que poden ser significatius.

El primer de tots és just passada la frontera d’Uganda. Les carreteres de Kènia estan molt millor! A Uganda sovint trobes sots que s’han d’anar esquivant (o acceptant, perquè sovint no hi ha més remei). Les bones carreteres són un signe del nivell general, que fa l’efecte que és més alt que a Uganda. I la sensació a Nairobi és que és una ciutat molt més occidental que Kampala. 


El pagament en alguns llocs es fa amb moneda electrònica, a través del mòbil. Em va semblar sorprenent que fos quelcom tan estès.

Als slums de Mathare (a Nairobi) el monjo que m’hi va acompanyar m’explicava que han millorat molt els darrers 20 anys. S’hi han construït molts edificis de vàries plantes, en una zona on abans només hi havia barraques. Hi continuen havent zones de barraques i és obvi que encara hi ha molta pobresa, però tenia un aspecte diferent del que havia observat en slums de Kampala.


La llengua parlada a tot arreu és el Swahili. La gent coneix l’anglès, però la llengua natural és el Swahili. Em va sorprendre que caçava força paraules! Més del que m’hauria imaginat. I a l’escola promouen l’ús de l’anglès (podeu veure la foto). En una escola vaig veure que els divendres era el dia que s’hi permetia parlar el Swahili. Això és perquè el Swahili l’aprèn tothom a casa o al carrer, i en canvi el paper de l’escola amb l’anglès és fonamental. I ambdues són llengües oficials.


M’havien parlat repetidament de l’antipatia dels kenians, que eren gent molt seca i coses per l’estil. Potser els ugandesos ho diuen per contrast amb ells, perquè com a cultura són molt amables en el parlar (més que nosaltres). I per això no m’ha semblat res estrident a Kènia, eren educats i atents (almenys la majoria dels qui m’he trobat). Però amb un estil diferent d’Uganda. Potser els kenians són més directes, com nosaltres.


I finalment, vaig captar una preocupació força majoritària pel tema polític i per com pot evolucionar en el futur. Només un em va dir que creia en la força de la gent, sortint als carrers i protestant quan hi ha injustícies. Però l’opinió que vaig sentir més és un gran interrogant de cara als propers anys. 

Fotos: us n’he posat una de la Catedral de Nairobi, una de la Catholic Bookshop (una llibreria amb moltes similituds amb la Claret de Barcelona!), i una de l’ambaixada espanyola. A Uganda només hi ha consolat espanyol, i per això em vaig anar a registrar a l’ambaixada a Nairobi com a ciutadà resident a l’East Africa (necessari si hagués de votar).

9 comentaris:

  1. Me n'alegro molt Sergi que el viatge a Kenia hagués anat bé i hagis pogut contactar amb la gent del carrer. I sobre el swahili estic sorprès que et sonin paraules però és una bona notícia.

    ResponElimina
  2. Que bonic Sergi!!! És fantàstic això de llegir-te i tenir la sensació d'estar passejant per Nairobi fas venir ganes d'anar-hi.
    Suposo que la majoria dels qui et llegim des de Catalunya tenim l'esperança del teu retorn, la veritat és que cada vegada es veu més lluny aquesta possibilitat, penses fins i tot en votar ;-)
    I sí la llibreria de la foto és molt semblant a l'antiga Claret, la nova és un pèl diferent.
    Moltes gràcies per tot el que ens has explicat Kènia!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Benvolguda Marta,jo he pensat el mateix que tu al llegir.lo Votar??ufffff
      Cada escrit ens allunya una mica del Sergi i al mateix ens porta la alegria de que està bé i que es van complint els seus propòsits .
      Una abraçada, Marta

      Elimina
    2. Sí Núria, tens tota la raó!!!
      Una abraçada també i felicitats endarrerides pel teu sant!!

      Elimina
  3. Pare Sergi, t ' escric des de l' hostatgeria.

    Una pregunta:
    Ens parles del SLUMS de MATHARE a NAIROBI.

    El monjo que t' hi va acompanyar, t' explics que
    ha millorat molt en els derrers 20 anys.

    S' han construit molts efificis de varies plantes,
    en una zona on abans hi havien barraques.

    La meva pregunta és la següent:

    Aquestes cases dels SLUMS de MATARE,

    les han pogut llogar, les persones dels slums
    o bé la millora és SOLAMENT ARQUITECTONICA ?

    Si fos , la primera proposta, seria evident
    de que la millora, seria excel.lent.

    Si es refereix a la segona proposta, em faria pensar,
    en les barraques de la Diagonal de BCN,
    per allà els anys 50...

    Es veritat que la diagonal de BCN, va millorar,
    peró, aquells pisos, varen ser prohibitius,
    pels habitans de les barràques, que els varen
    traslladar, en llocs més amagats,
    i va ser una vergonya per la ciutat.
    El barri de SANT ROC, per exemple, va ser un dels seus
    destins, per exemple, i gràcies en varen tenir
    de la Parróquia, varen quedar, separats i abandonats
    de tothom.

    Gràcies si ho pots aclarir !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em fa la impressió que hi viu gent pobra, pràcticament tots els balcons estaven pleníssims de roba estesa i per l'ambient semblava que devien ser gent amb no massa recursos. Ara bé, suposo que els més pobres de tots que viuen en barraques no s'ho poden permetre...

      Elimina
  4. Per el que ens expliques ,Sergi es pot intuir que Kènia ha evolucionat socialment i materialment més aviat que Uganda.Penso que fa anys que el turisme ha estat una font d, ingressos important i segur que ajuda,t a modernitzar el pais.
    Boniques les fotos , gràcies Sergi !!
    Una abraçada !!!

    ResponElimina
  5. Pare Sergi d ' Assis:
    BONA DIADA !!
    NOSALTRES, NO ES DESMORALITZEM MAI !!

    ResponElimina