dilluns, 16 de setembre del 2024

La reaparició de l'Ochwo


Fa uns dos anys vaig conèixer l'Ochwo i la seva història impactant. D'aquí en va sorgir l'ajuda que va rebre per poder-se pagar els estudis de secundària. Amb l'escrit "El gol de l'Ochwo" celebràvem que ho havia aconseguit, i també us deia que li havien ofert una feina a Kampala. Va resultar ser un engany, i va tornar a Tororo.

Amb l'Olga vam intentar animar-lo (i a la seva mare) que fes un nou projecte per poder-se pagar un curs de mecànica a l'escola d'oficis (era el seu somni). Però finalment ell va considerar que la seva obligació era ja treballar per poder pagar l'educació dels seus germans. Li van oferir una altra feina a Kampala, i al cap d'unes setmanes de ser-hi, va desaparèixer.

No n'hem sabut res durant molt de temps. I la setmana passada em va trucar: li havien robat el mòbil, però té una feina estable en una mena d'hotel on fa una mica de tot al restaurant. I envia quasi tots els diners a casa per ajudar els germans. M'anunciava que vindria el cap de setmana i que em volia veure.

L'he vist més gran i madur. A vegades s'ha sentit força sol allà, però s'ha espavilat. 

Va aparèixer al meu despatx amb una samarreta (pirata) del Barça. Se l'havia comprat pensant en tots els amics catalans que ha anat fent amb les visites que he anat rebent a Tororo. I n'hi vaig donar una d'autèntica, la que porta a la foto (on està saludant l'Olga). En rebre-la, em diu: "Ara podré donar aquesta que em vaig comprar". I jo: "Però quanta roba tens?". I ell: "Quan reps una cosa vol dir que en pots donar una altra". Em sobrepassa tanta generositat d'un noi que viu amb tanta precarietat.

Amb l'Olga vam valorar que, tot i que no va aprofitar la segona oportunitat que li oferíem, ha emprès un altre camí i s'ha anat espavilant. Ell està molt agraït per tota l'ajuda que va rebre, i sobretot agraeix saber que el recordem i apreciem. 

5 comentaris:

  1. Crec que la frase que et va dir l'Ochwo: "quan reps una cosa vol dir que en pots donar una altra", es pot aplicar en la quotidianitat i en la vida en general.
    I no només per a les coses materials.
    Quina frase més sàvia.

    ResponElimina
  2. Veien les fotos del 2021 a ara sí que se'l veu diferent, s'ha fet gran i com tu dius més madur. Molt bonic el que expliques Sergi, moltes gràcies per compartir-ho!!!

    ResponElimina
  3. " ... ELL VA CONSIDERAR QUE ..."

    " Considerar , vol dir que l' Ochwo,
    va analitzar detingudament.

    Vol dir que sense cap imposició externa,
    i de ben segur, superant moltes limitacions,
    i sacrificant il.lusions personals,
    va escollir moralment el més valuos:

    L ' Escolaritat, l' Educació, i la Cultura,
    pels seus germans.

    En la nostre societat,
    poques vegades, es parla del naixement
    de la consciencia i de la moral,
    en els infants, adolescents, joves...

    En la seva situació, va ser una actitut,
    d' una gran generositat.

    El meu respecte per l' Ochwo i un bon descans per a tots .



    ResponElimina
  4. Content que l'Ochwo vaig fent poc a poc la seva vida.

    ResponElimina
  5. Madurar també significa prendre decisions i acceptar-ne les conseqüències. L'Ochwo les ha pres. Ha estat generós i molt valent! Era un noi fràgil pel que sovint patíem. Vàrem ser al seu costat i ens ho agraeix. Ara hi som en la distància. Ens ha demostrat que sol se'n pot sortir i per això l'animem quan en tenim oportunitat. Ha escollit el seu camí pensant més en la seva família que en ell! Quina responsabilitat! A Uganda n'hi ha molts que fan aquest pas i és d'admirar.

    ResponElimina