dijous, 2 de febrer del 2023

A l’Església de Montserrat de L'Havana!


Aquests dies he aprofitat l'estada a Cuba per reunir-me amb el Centre Català de L'Havana, i m'ha ajudat a entendre la gran vinculació de Catalunya amb Cuba. Per sorpresa, en dir que havia nascut a Malgrat, em van parlar amb tota mena de detalls d'un malgratenc que havia fet fortuna a Cuba com a farmacèutic. 


I he visitat l’Església de Montserrat al centre de L'Havana. En un carrer força transitat,  estava amb les portes ben obertes (cosa que em diuen que no és massa habitual). Em vaig acostar a la imatge de la Moreneta (que, per ser en el presbiteri,  no estaria permès), i vaig cantar-li el Virolai. Quan cantava les darreres notes (havent reprès la tornada,  després de l'estrofa) vaig sentir uns passos que s'atansaven. Em vaig imaginar que em renyarien (hi tenien dret). I la sorpresa va ser que una devota de la Moreneta va voler saber amb emoció si venia de Montserrat. Era la sagristana. I després s'hi va afegir un home que estava a l'entrada, que també treballa a la parròquia. Em van preguntar moltes coses sobre la santa imatge i sobre Montserrat, amb àvid interès. I van explicar la devoció que els cubans també tenen per la Moreneta, i com hi van a pregar molt sovint. A continuació, aquell senyor va anar a buscar una col·lecció de postals que tenia de Montserrat i li vaig anar explicant què s'hi veia. 


A les escales del presbiteri i de cara a la Mare de Déu, hi havia un reclinatori i una panera amb pregàries dels devots. I just a sota de la Moreneta hi havia un escrit llarg sobre el sentit de la santa imatge. Quina visita més entranyable!




13 comentaris:

  1. Aquesta fotografia de la sacristana pregant davant la Mare de Déu de Montserrat, ho diu tot.
    Es el resum visual de la teva comunicació d' avui !!

    Que tinguis un bon dia !!

    ResponElimina
  2. De vegades sembla que el món sencer és casa nostra i les diferències i les rivalitats disminueixen. És una sensació molt bona i consoladora.

    ResponElimina
  3. Compartim amb tu el cant del Virolai i tota la visita!!!
    Moltes gràcies Sergi per compartir-ho i fes-nos emocionar una altra vegada!!!

    ResponElimina
  4. Estic emocionada.
    Ha ressonat dins meu el virolai tot mirant la imatge de la moreneta.
    Gràcies, Sergi.

    ResponElimina
  5. Què bé que hagis pogut visitar el Centre Català de L'Havana, que té tants anys d'història i encara segueix viu! I una parròquia dedicada a la MdD de Montserrat. Quina emoció, oi? Doncs ara et queda per visitar la Ermita de los Catalanes, a Rancho Boyero, prop de l'aeroport de l'Havana, dedicada també a la Moreneta! Quan es va beneir, l'any 1955, els assistents van ser obsequiats amb una estampa de la MdD amb el Virolai i amb una branqueta de boix que el Centre Català havia fet portar del massís de Montserrat 😉😊

    ResponElimina
  6. Quina imatge tant entranyable! Poder cantar el Virolai a la Moreneta a l'Havana. Ho trobo preciós. Gràcies per compartir-ho

    ResponElimina
  7. Trobar una església dedicada a la Moreneta en plena Havana, quina grata sorpresa oi? La imatge en aquest cas segur que t'ha fet connectar directament amb la Moreneta de Montserrat on tantes vegades has pregat. Un viatge ben curull de records que t'emportaràs després de la teva estança a Cuba.

    ResponElimina
  8. Emocionant¡¡¡¡. Imagino com deuries gaudir i el sagristà i aquesta dona també amb tot el que els vas explicar. Casualitat que no acostumi a està oberta i quan tu passes par allà ho estigui?. A vegades les coses no passen perquè si. Que acabis de passar uns bons dies a Cuba, Sergi i moltes gràcies per compartit tot el que comparteixes.

    ResponElimina
  9. Sergi, acabo de ver que estás o has estado en Cuba. No sé si te acuerdas de mí. Teresiana, comunidad del Raval, cubana. Gracias por ir a mi tierra y Gracias por compartir tu visita a la iglesia sé Montserrat. Me ha emocionado mucho porque yo me siento cubano-catalana. Un abrazo.

    ResponElimina
  10. Pilar, claro que me acuerdo de ti!! Un abrazo desde Cuba!!
    I moltes gràcies a tots pels vostres comentaris!

    ResponElimina
  11. Felicitats per totes les vivències que has tingut aquests dies.i gràcies per compartir.Desde la llunyania ens fas viure emocions.Cantar el virolai tot sol,bé sol no estaves acompanyat per Ella.

    ResponElimina
  12. Vaig visitar aquesta església al centre de l'Havana i en la teva explicació he sentit la mateixa emoció que vaig sentir en aquella visita. La Moreneta és molt estimada, a Cuba.

    ResponElimina
  13. Ooooh Sergi, ara m'acabo d'assabentar que estàs a Cuba. Ara em llegiré totes les publicacions endarrerides. La feina del dia a dia em fa perdre coses molt interessants i emocionants com el que expliques aquí... i jo imaginant-me detall a detall com va ser, tu cantant el Virolai i els altres emocionats, jeje, uauuu!!!

    ResponElimina