dilluns, 7 d’octubre del 2024

Un parxís desafortunat


Com recordareu, faig classe de música als monjos joves. Com que havia de passar uns dies fora, els vaig encomanar practicar amb uns vídeos durant dues classes. El nivell d’aquest grup és molt baix, i vaig pensar motivar-los organitzant un joc (ho vam fer un dia i van xalar) i donant algun premi als millors.

Doncs bé, el segon dia que havia de ser absent va resultar que em vaig poder fer present a mitja classe. I hi vaig anar amb aquests premis al sarró. Però quan m’hi atansava, vaig sentir un soroll de daus com si juguessin al parxís. I efectivament: alguns no hi eren, altres jugaven al parxís o no feien res… i només un estava practicant. Els vaig dir que estava decebut, que realment els feia falta practicar i els vaig explicar la idea de la motivació que havia portat.

Sé que el Mestre de Novicis va parlar amb ells. I algun dia després, dos d’ells em van venir a entregar una carta disculpant-se. Em demanaven que considerés perdonar-los. I tant! Vaig pensar que tenia molt valor aquell gest, perquè els devia fer una certa vergonya. I els vaig donar dos dels premis que havia preparat per valorar el gest de demanar perdó. No s’ho podien creure.

Em va semblar que tot plegat sonava infantil, si només has d’aprofitar el temps quan tens el professor al davant (i més amb l’edat que tenen). Però també vaig pensar que aquesta reflexió és aplicable a mi i a tothom: per què fem les coses? Ens comportem igual si ens veuen o si no? 

I recordo la reflexió d’un predicador que va venir a Montserrat fa força anys. Va dir-nos que si Jesús al desert hagués cedit davant la temptació, probablement ningú no ho hauria sabut. I continuava: “però hauria estat honest amb ell mateix?”.

5 comentaris:

  1. Bonica reflexió Sergi! Certament no actuem igual quan ens veuen que quan no!!!
    Moltes gràcies per explicar-nos aquests moments del teu dia a dia!!!

    ResponElimina
  2. "... FAIG CLASSE DE MÚSICA ALS MONJOS JOVES..."

    Pare Sergi d'Assis:

    Si no haguessis escrit la paraula " MONJOS..."
    m' hagues imaginat , que estaves parlant,
    d' alumnes de 12, 13...anys.

    Pero tu, estas plantejant un fet, realitzat per persones
    Adultes, que viuen en un Monestir, en Comunitat
    i fent el Noviciat,
    i per tant, aquesta reacció seva, tant independent,
    en persones adultes, m ' ha creat estupefacció.

    Em pregunto:
    Aixó, hagués passat, en un Monestir Europeu ?
    No , inpensable !!
    Amb vigilància o sense, els novicis, haguessin ,
    fet el treball !!

    Amb aixó, no vull dir, de que si et sents observada,
    T' afanyes més a fer les coses d' una manera
    més acurada.

    Peró, dit aixó, es igualment veritat, que al llarc de la vida, tots hem conegut i coneixem persones,
    que treballen, molt i molt be, desinteresadament ,
    i en el més absolut anonimat , Gracies a Deu !!

    Així doncs, quin és el problema ?

    A la meva manera de veure:

    1. UN PROBLEMA DE RITME LABORAL :
    Amb tu, , van al "Ritme Europeu".
    Sense tu, van al " Ritme Africà"

    2. APRENDRE UNS ALTRES TÍPUS DE RITMES,
    la TEORIA del SOLFEIG...Els Métodes d' Europa...
    Els calen estímuls, com els nens:
    La teva presencia, aquella paraula, que els confirma que van pel bon camí en l ' aprenentatge, un aclariment
    en un moment donat, aixó els anima...
    La PRESENCIA AMABLE D' UN MESTRE,
    DINS LA CLASE, FA MOLT, MOLTÍSSIM !!

    3. COMPRENDRE, QUE ELS SEUS ESTUDIS,
    SON UN COMPROMIS PODITIU AMB LA COMUNITAT:
    Si ells s' enriqueixen, la COMUNITAT, EN SORYIRÀ ENRIQUIDA.

    4. LA VOLUNTAT i per tant l' HÀBIT , de vencer
    la DESIDIA, dia a dia, tota la vida, QUE NO ÉS POCA COSA !!

    TOT PLEGAT :
    Jo diria que és entre UNA MANERA DE SER AFRICANA,:
    No hi ha pressa !!
    Que xoca frontalment amb la Cultura Europea,
    I, UNA INMADURESA a nivell de PERSONALITAT.
    Com un infant de 10 o 11 anys, que va fent a la seva,
    i que poc a poc, va entenent, el paper que té,
    en la família, els estudis, la societst, l ' Esglesia etc.etc.

    Sempre he pensat, que l ' educació de la persona,
    ÉS LENTA, ELS UNS PER UNA COSA, ELS ALTRES
    PER UN ALTRE !!

    Et deixo...
    S' apropa fer la maleta i pujar cap a Montserrat !!

    SALUTACIONS !!
    NO ELS DEIXIS...
    NECESITEN DE LA TEVA PRESÉNCIA.
    BONA NIT !!

    ResponElimina
  3. Gràcies Sergi per les teves refleccions, son totes molt alliçonadores. Ara que començarem el curs de catequesi, prega sisplau perque la nostra feina sigui bona.

    ResponElimina
  4. Ser coherents sempre i en cada moment, tant si ens veuen com si no. Tots ens hi hem d'esforçar.

    ResponElimina
  5. Gràcies pels vostres comentaris!

    ResponElimina