Ja sé que el que s'estila en l'àgora pública (mitjans, xarxes socials...) és jutjar, criticar, escarnir...
Però sento que m'agradaria arribar a comprendre la fragilitat humana. Comprendre no vol dir justificar. Vol dir arribar a tenir uns ulls que ajudin a captar la pobresa allà on d'entrada només s'hi veu dolenteria. Gent que roba, o que mata, o que fa el que sigui.
Normalment, i cada vegada més, davant de qualsevol conducta disruptiva em pregunto sobre la persona: "per què ho fa? Què la mou? Què li passa que la porti a actuar d'aquesta manera?". Això no vol dir que a vegades no em faci ràbia, però sempre acompanyat d'aquestes preguntes.
Intentar entendre. Mirar la persona amb ulls de pare-mare.
Això no implica ser indiferent a la injustícia o al dolor de tants que pateixen. Però sí comprendre també el drama de qualsevol ésser humà que fa el Mal.
S'havia parlat molt de pecat significant culpabilitat de la persona. M'agrada més parlar de fragilitat, d'éssers humans que necessiten comprensió, guarició, llum.
Crec que entenc el què vols dir, Sergi. Però hi ha conductes humanes que a mi em són molt difícils de perdonar. Intentar entendre, veure la persona amb ulls de pare - mare..., dius. A vegades, en situacions límit, estimar un fill pot voler dir, denunciar-lo o fer-lo fora de casa. A un altre nivell, jo no puc perdonar el que està fent Netanyahu amb Gaza, no puc perdonar el que està fent Trump amb la població immigrant i altres barrabassades...I no puc perdonar tantes altres situacions de menyspreu a la dignitat humana vinguin d'on vinguin (violència domèstica/vicària, violacions, pederastia... ) A vegades em ve al cap les paraules de Jesús a la creu: "Pare, perdona'ls perquè no saben el que fan..." Jo em sento incapaç de pronunciar-les.
ResponEliminaA mi sempre m'ha semblat molt difícil entendre el Mal per no dir impossible. M'agrada com ho expliques, Sergi, és bonic això d'intentar entendre el drama de qualsevol ésser humà, però clar quan aquest mal t'afecta a tu directament, com es pot fer?
ResponEliminaMoltes gràcies per parlar de temes tan complicats!!!
Gràcies per recordar-me que una altre vida es possible. M'ha fet molt de bé llegir les teves paraules, jo que jutjo sempre, i per tot.
ResponEliminaCal estar ja molt avançat en el camí de la santedat per fer el que dius i vius.
ResponEliminaPerò crec que és el que sempre va fer Jesús. Que Ell ens ajudi a poder-lo practicar.
Jo crec que tothom és fràgil perquè tots tenim esquerdes, però si aquestes es fan grosses ens acaben destrossant perquè arriben fins als nostres fonaments. I sense fonaments, no hi ha res que s'aguanti. És llavors quan qualsevol es pot convertir en una persona trencada. M'has fet pensar en la història de Simon Gronowski. Es va salvar perquè la seva mare el va empènyer del tren que duia cap a Auschwitz, on van morir la seva mare i la seva germana, però ell no va deixar que les seves esquerdes el trenquessin per dins. Per això recordar les seves paraules és tota una lliçó d'humanitat: "He plorat molt, però mai he sentit odi. He perdonat el meu guardià nazi perquè m'ho va demanar. La vida és impossible sense perdó".
ResponEliminaAquesta reflexió que ens fas requereix d'una maduresa espiritual alta. Humanament acostumem a culpabilitzar la persona que ha comès un acte dolent. Però arribar a empatitzar amb aquesta persona i pensar sobre què el pot haver dut a realitzar aquest acte costa una mica més però segurament el món seria diferent si ho fèssim més sovint.
ResponEliminaEL BÉ I EL MAL
ResponEliminaL ' ESTELA BASALTICA
LA VIDA COMUNITARIA I LA VIDA CIVIL
EL DRET ROMÀ
SENTIMENTS, CONSCIENCIA, MAL MORAL, EL PERDÓ.
1. En la FILOSOFIA CLÀSSICA, el BE ,
és la lliure adaptacio , per part de l ' home,
a les LLEIS DE LA NATURALESA, i a LA VIRTUT.
EL MAL, era representat per LA IGNORÀNCIA.,
que S'OPOSA A LA LLEI NATURAL I A LA VIRTUT.
Es a dir : "FES EL BÉ I EVITA EL MAL ".
Tot i que, també, en aquell temps, hi estaven ben presents, persones que utilitzaven habilment,
LA VIRTUT, per enriquir-se , o possesionar-se
en la societat.
2. Segles després, pels MESTRES DE LA SOSPITA,
el BE i EL MAL, depenia del CRITERI DE CADA PERSONA, i del GRUP SOCIAL, en que ES MOVIEN.
3. La lectura EN CLAU CRISTIANA del BE I DEL MAL:
..." I DEU VEIE QUE TOT EL QUE HAVIA FET ERA MOLT BO" ... BCI Gènesi 1, v 31 .
PER TANT, EL BÉ SEMPRE HA ESTAT EN EL COR
DE L ' HOME.
Peró, a BCI Gènesi 3, v1 i segúents, comença
LA PROVA DE LA LLIBERTAT, PER PART DE ADAM,
L' Escriptura ens ve a dir que amb el seu acte VOLUNTARI DE SOBERVIA, EL MAL, S'INSTALA EN EL COR D' ADAM.
EL BÉ, NO DESAPAREIX, PERÓ, BE I MAL CONVIURAN JUNTS.
Tot i que Salomo, ens diu que Déu va fer l ' home recte,
sembla que Adam, no es conscient de la " gravetat de la seva decissio, o POTSER SI ??
Davant Deu, no demanen perdó, i cada un, tira les culpes a l altre.
Cap d' ells dos es sent culpable, ni s' arrepenteix.
A partur d' aqui, apareix la confusió, en les relacions humanes.
L' Home , sempre tindrà dintre seu EL BÉ,
peró també, SEMPRE SENTIRÀ EL MAL.
4. FENT UN SALT::
Els historiadors, els Antropolegs, ens confirmen en les seves investigacions, que les families, les trubus, per mes bàrbers que fosin , es varen anar organitzant,
PER COSTUNS, QUINA COSTUM, ERA
" LA LLEI DELS MES FORT".
Al 1.780 a.C. apareix L ESTELA BASALTICA.
que va ser un avanç molt important cap a la sivilitzacio DELS ACTES I COSTUMS . Codi d' HAMMURABÍ
D' aquí, cap el camí, de les XII TAULES, ...
Cap el camí, de les Primeres Lleis Romanes...
Cap el" DIGESTS...
I CAP EL DRET ROMÀ, QUE INFLUiIRA
al llarc dels segles a tot Europa , per mes conflictes
viscuts., no solament en DRET, tambe en Ciencies
en Art i a traves de Quintilia, en la polidesa de les BONES MANERES,...
5. SENTIMENTS, CONSCIENCIA, EL MAL MORAL,
EL PERDÓ...
Personalment penso que, hem de tenir molt present,
que dins nostre, fins el final dels segles,
hi conviu EL BE I EL MAL.
i que aquest MAL, es pot presentar d' una manera
molt dissimulada o d' una manera esgarrifosa, com són les guerres.
Qué podem fer, nosaltres que estem tant lluny
del PODERS DE DECISIO ?
1. NO DESANIMAR-NOS.
NI TAMPOC PENSAR DE QUE SI HEM ACONSEGUIT
UN BÉ PERSONAL, O UN BÉ COMÚ,
AQUEST BÉ ACONSEGUIT, JA ESTARA PRESENT
SEMPRE MES.
NÓ, AIXÓ, ÉS IMPOSSIBLE !!
LLEGIM LA HISTORIA DE LA HUMANITAT I VEUREM COM AQUESTA, VA ADELANTAN FENT ZIGA-ZAGUES!
2. PERDONEM, PERDONEM-HO TOT.
EL PRIMER BENEFICI SERA PER NOSALTRES MATEIXOS,
HI JA QUE ESTEM DINS D' UN AMBIENT BENEDICTI,
ON "LA PAU" ES EL SEU LEMA,
Busqueu l ' HERALDICA BENEDICTINA
I VEUREU QUE BONICA QUE ÉS !!
3. I sobretot , tinguem presents alló tant fàcil
de fer sempre:
Fer el bé, a la familia, als amics, al treball,
a la Parroqua, et.etc..a tot el mon que tinguem, al nostre voltant, i els conflictes que tenim lluny,
I que avui per avui, estant en mans de Grans potentats,
encomanem-los a Deu, en la Pregària Liturgica de casa dia, tot recordant que:
1. LES IDEES VENIM OBLIGATS MORALMENT,
A ANALUTZAR-LES TANT A FINS COM POGUEM
I PER AIXO ENS HI HEM DE PREPARAR CULTURALMENT.
2. JUDICAR ELS ACTES DE LES PERSONES SÍ !!
PERÓ COM HO FA UN ADVOCAT MORAL.
TENINT PRESENT, TOTS ELS CIRCUNSTANCIALS...
3. JUTJAR LA PERSONO, JO NO M' ATRAVEIXO!!
Salutacions !!
Gràcies pels vostres comentaris! Continuo la meva reflexió en aquesta entrada:
ResponEliminahttps://fontdegreccio.blogspot.com/2025/02/lescandol-de-la-creu.html