divendres, 21 de febrer del 2025

L'evolució d'en Kefas


No sé si recordareu com l'Aram durant la seva estada va fer classes particulars a en Kefas, un noi que estava al llindar del fracàs escolar. No em quadrava que un noi tan responsable i aparentment estudiós obtingués tan males notes, i l'Aram ens va ajudar a desencallar la situació.

Veient que amb classes individualitzades havia millorat substancialment, vam poder-lo enviar a una escola millor. Al principi, tot i repetir curs, va treure notes molt baixes. Però ell és molt treballador i té moltíssimes ganes d'aprendre. El mestre sempre em parlava molt bé de la seva actitud. I els resultats van arribar a final de curs, quan va poder aprovar sobradament la majoria d'assignatures. Ell estava tan content que no hi cabia, i a casa el van felicitar.

Ara ha començat 6è de Primària, i aquest curs hem enviat dos nois del nostre barri a la mateixa escola que en Kefas. Són dos nois d'uns 16 anys que pràcticament no saben llegir. Han començat 5è de Primària molt motivats. Tant de bo que puguin sortir-se'n, perquè això els pot canviar la vida.

L'altre dia amb en Pep vam anar a portar-los material a l'escola (és una residència, com la majoria d'escoles aquí perquè la mobilitat des dels poblats és complicada). I ens va fer molt feliç saber que en Kefas a l'hora dels deures ajuda aquests dos amics del barri a fer-los!! Vam al·lucinar, perquè fa un any i mig amb prou feines llegia. 

Què en serà, d'en Kefas? Desitjo que pugui acomplir els seus somnis!


Fotos: al meu despatx, omplint quaderns de matemàtiques que em va fer arribar l'Olga. I l'altra foto, en una sessió de matemàtiques que l'Aram li va fer a través d'internet.

8 comentaris:

  1. Molt feliç de veure que la gent van sortint del "pou" mica en mica amb l'ajuda de l'Aram, Olga, Pep, ... Molt bona feina!

    ResponElimina
  2. LA FUNCIÓ SIMBÓLICA :

    La Funció Simbólica, apareix en el nen
    entre els 6 i 7 anys, gràcies a una maduració neuronal.


    Anterior a aquesta etapa hi ha tot una preparacio,
    que beneficiarà en tots els aprenentatges que posteriorment s' aniran presentant.


    Sempre que es pugui,
    acompanyeu, el nen a la nova escola, amb un informe.
    Féu un informe d' aquell nen, el mes complerta possible.

    AMBIENT FAMILIAR...
    SALUT I ALIMENTACIÓ...
    LA SEVA MOTRICITAT...
    LA SEVA CAPACITAT VISUAL I AUDITIVA...
    ELS SEUS HÀBITS,,,
    EL SEU TEMPERAMENT, EL SEU CARACTER...
    ELS SEUS HÀBITS I CONCENTRACIÓ.INTERÉS PER TOT
    EL SEU RAONAMENT...


    Si el nen ingresa a l ' escola, amb aquesta recollida de dades, esteu ajudant molt, a la direccció, al cap d' estudis, al seu mestre en particular.
    MOLTES GRÀCIES !!

    Us desitjo un feluç descans reparador.


    ResponElimina
  3. Que bé Sergi això que expliques d'en Kefas, dones la possibilitat d'un món millor a munt de nois que segurament estarien ràpidament al món marginal. Moltes felicitats!!!
    I les noies? Ja entenc a l'Àfrica les coses són diferents però a mi m'agradaria que parlessis de les que ajudes en els seus estudis i a arribar a la universitat. Sí que has parlat de dones empoderades i que tenen projectes de negocis, però jo vull dir noies en una situació semblant a la d'en Kefas!
    Que tinguis un bon diumenge!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia, no voldria fer una explicació massa llarga perquè en els comentaris no m'agrada fer-ho tan llarg. Però per aclarir-te la pregunta:
      - el cas més semblant a en Kefas és la primera persona a qui vam becar i que continua: l'Alweny, aquella noia amb malformacions. Més vulnerable que en Kefas, però d'edat semblant.
      - el perfil de noies que anirem becant molt probablement serà diferent del dels nois, tenint en compte la discriminació que les noies pateixen. Cada situació reclama una acció particular.
      - ningú no ha parlat d'universitat, em sembla. No estem en aquest punt. Estem començant.
      - tinc previst parlar aviat d'una noia a la qual estem becant, una beca molt bonica!
      - els tempos que vaig anunciar en aquest espai era que d'aquí 3 anys arribem a la paritat. No serà fàcil, però crec que és possible. Pas a pas, amb la direcció clara.

      Elimina
    2. Moltes gràcies Sergi! Entenc el que dius i ja sé que no has parlat d'universitat ni dels nois però clar, per nosaltres la universitat és la porta a un futur millor. Quan ho aconseguiu amb algun d'aquests nois serà una gran fita superada!!! 👏🏻

      Elimina
  4. EL PAS PER LA UNIVERSITAT

    Les Universitats, són centres, on es dóna
    i es reb, una ESPECIALITAT.

    Peró aquesta ESPECIALITAT, es converteix
    en un ENPOBRIMENT DE LA PERSONA, ,
    si aquesta, previament, no ha tingut
    una escolaritat, entre els 3 i 18 anys,
    en que , els ESTUDIS CLÀSSICS,
    hagin estat ben presents en la seva formacio.

    Es a dir apendre a raonar, analitzar, preveure,
    comprendre que la vida té una unitat,
    un sentit, etc etc...( Intel.ligéncia)

    SÍ, CENTRE-EUROPA, en uns segles tant i tant dificils,
    va adelantar tant, comparat amb altres paíssos veíns,
    va ser perque va posar tot l ' interés, en aquesta etapa de la formació de la persona, almenys,
    molt més que nosaltres.

    Tenir una escolaritzacio molt mince,
    ja sigui , per la negligencia dels ministeris,
    o bé, per l' ignorancia de mestres i pares,
    ( INSTRUCCIÓ) , i a la vegada, entrar a la Universitat,
    a fer una especialització, es com aquell home,
    que ha comprat una gran llibreria, pero que al cap de cinc o sis anys, solament hi ha posat un sol llibre !!
    I, pensar que pel fer de passar per la Universitat,
    ja ho saps tot.

    Quan, QUI AJUDA A DESPERTAR LA COMPRENSIÓ DE LA VIDA I DEL MON, ES L' ESCOLA.
    especialmentre els 12 i els 17/18., AL FORMAR
    UNA EDUCACIÓ COMPLERTA
    CAL PENSAR QUE L ' ESCOLA TE ELS NENS,
    UNS SETZE ANYS, CINC HORES CADA DIA !!

    L' animal, també fa molt ben fet, alló que l' indica la seva especie, peró...
    PERÓ, NO LI DEMANIS RES MÉS !!

    De la mateixa manera, hi ha moltes persones
    amb títols universitaris, que no els parlis de res,
    que no sigui de la carrera que han estudiat !!

    Peró, vull ser justa:
    Conec persones que a la jubilació, han entrat ,
    o han tornat a entrar a la Universitat,
    i s'han matriculat, en aquelles materies,
    que els feia falta, per completar la seva formacio.

    Aquest plantejament d'una ESPECIALITZACIÓ
    UNIVERSITARIA, SENSE UN VAGATGE
    D' ESTUDIS CLASSICS, sempre m ' ha fet pensar
    en la pelicula d' en CHARLOT " TIEMPS MODERNS."..

    El pobre Charlot, ja va mes ràpit, ja, a cargolar
    els cargols,!!
    LA FABRÍCA, DEU ESTAR MOLT CONTENT D' ELL.

    PERÓ,
    A APRES A FER UN COTXE MÉS RAPIT ??

    NO !!
    NI TANT SOLS SAP, SI ESTÀ FABRUCANT UN COTXE !!

    EL QUE VA , " ÉS MÉS MÀQUINA"..

    I PER TANT MES INFELIÇ !!

    Doncs, amb LA UNIVERSITAT, PASSA EL MATEIX.
    SI NO TENS O NO ET PROCURES UNA BONA FORMACIÓ CLÀSSICA I COMPLERTA, AL LLARC DE LA VIDA, TAMBÉ DE LA VIDA TRANCENDENT,
    MAI S' ACABA DE VEURE GRAN COSA.

    Pare Sergi, no he fet aquesta comunicació,
    per la vostre situació, que amb el que podeu fer,
    ja és molt, peró sí que he volgut exposar el meu
    punt de vista de que:
    LA FORMACIÓ I LA CULTURA, COMENCEN A LA FAMILIA I A L' ESCOLA, I NO S'ACABA MAI,
    PERQUE LA RELECTURA D' UN TEXT, SEMPRE MES ET PARLA,
    I ELS CINC O SIS ANYS D' UNIVERSITAT,
    ES " ESPECIALITAT" I PER TANT,
    TENIR AIXÓ SOL, EMPOBREIX,
    I ENS POT CONFONDRE !!

    A Uganda i a tot Africa, li dessitjo de tot cor
    una bona i complerta Planificacio Escolar !!

    Feliç descans !!


    ResponElimina
  5. Gràcies pels vostres comentaris! Pilar, interessant la teva reflexió sobre la Universitat. Aquí Uganda veig que a nivell social la Universitat té unes connotacions diferents d'Europa. Certament hem de mirar de donar una bona base a aquests joves com a prioritat, i amb els anys ja es veurà com hem de continuar.

    ResponElimina
  6. Pare Sergi d' Assis, bona nit:

    Gracies.
    Sí, jo penso igual que tu.
    Una molt bona escolaritat,
    en quant a formació i instrucció,
    pot fer miracles,
    tant en l ' alumne que la reb,
    com en el conjunt de la societat.

    Tampoc no es questió, d' atiborrar
    l alumne d' autors, etc etc...
    peró sí, de saber-los escollir,
    I anar-los comentant ordenadament,
    en aquesta etapa 12 / 17-18,
    tant si continuen a l ' escola,
    com si per algun motiu, han tingut que deixar-la.
    Llavors se'ls pot convocar com a Antics Alumnes

    Si l' adolescent , compren que ,
    allo que se li diu ÉS VERITAT,
    I PER AQUEST MOTIU, ÉS IMPORTANT,
    LLAVORS, ELL I NOSALTRES, AMB ELL,
    ESTEM SALVATS !!
    Hem entrat pel bon camí.

    Bon descans reparador.
    He vist una bona col.lecció de fotografies.
    Demà, ho miraré , ho llegiré tot, i et contesto !!

    Gràcies, i a no trigar !!

    ResponElimina