dilluns, 16 d’octubre del 2023

Un suïcidi a Uganda


(continua)

El pitjor de tot, per a mi, va ser tot el que envoltava aquell suïcidi. Havien enderrocat la casa on vivia, i si s’hagués penjat en un arbre, haurien arrencat l’arbre. Ho fan perquè temen una maledicció en aquells espais on s’ha matat algú, i que una altra persona podria acabar igual si hi vivia o si s’asseia sota l’arbre. Quan la policia visita el lloc del succés, sovint pega bastonades al cos inert com un càstig per haver-se tret la vida. Socialment, consideren que és un acte molt greu i un gran pecat. Per la família, és un estigma molt gran. I per la noia, algú amb seny recomanava que el millor que podria fer és anar a viure ben lluny, on no la coneguin, i així poder començar de zero. Tampoc no es fa cap funeral ni pregària: se l’enterra de seguida, i amb molta vergonya per l’estigma. 

Malgrat això, vaig demanar als qui m’acompanyaven i a la família si podíem anar a fer una pregària a la tomba del noi. I van venir tots. Vaig apel·lar al Déu que és tot misericòrdia i tendresa, i vaig pregar per en Livingstone, per aquells que l’estimaven, i per aquells a qui ell estimava. Els vaig proposar romandre uns minuts en silenci perquè cadascú pogués pregar en el seu cor. I vam acabar amb un Pare Nostre. Abans de marxar, li vaig dir a la mare que a l’escola pregaríem per ell, i em va semblar que ho agraïa de cor.

I així va ser. En la Missa del diumenge, vam pregar per ell. Durant l’homilia, vaig preguntar als estudiants com creien que es devia sentir abans de penjar-se (intentant que comprenguessin la desesperació d’una persona en matar-se). I tot seguit, els vaig preguntar si hauria pogut obrar d’alguna altra manera. Van fer intervencions interessants. Finalment, els vaig encoratjar a demanar ajuda si mai es troben en una situació difícil. I els vaig oferir la possibilitat de venir a parlar quan alguna cosa els pesi. Alguns han vingut. 

No les tenia totes de si no seria reprès per haver pregat per ell a casa seva i a l’escola. Però de moment ningú no ha dit res. No podem callar si creiem en un Déu que és compassiu i benigne. Val a dir que sempre que hi feia referència, deia: “i com diu la Bíblia…”. Perquè no m’he inventat res: a la Bíblia trobem aquest Déu Abbà, ple de tendresa per tots els seus fills.

9 comentaris:

  1. Has fet molt bé, crec. Els costums i les tradicions, d'aquí i d'allà, són el que són. L'amor és més gran.

    ResponElimina
  2. M'ha impressionat mt aquesta vivència tràgica que has viscut, Sergi. Si d'entrada ja és colpidor el suïcidi d'algú que no veu un futur per a la, seva vida i sobretot en una persona jove, colpeixen també aquestes pràctiques i supersticions tribals. El teu acompanyament segur que els ha fet molt bé.

    ResponElimina
  3. Doncs sí Sergi. Preguem a Déu Pare que tingui misericòrdia de tots nosaltres. Des d'aquells que cometen algun acte violent a aquells que han decidit treure's la seva pròpia vida. I també aquells que no fem res davant les injustícies d'aquest món.

    ResponElimina
  4. Que dur i dificil Sergi, un suicidi sempre és una tragedia, però tots aquests components de vergonya i càstig que l'envolten encara ho fa més trist. El teu acompanyament a la familia i a qui el coneixien em sembla molt bonic i segur que l'han agrait molt. Gràcies per compartir una experiència tan dura.

    ResponElimina
  5. Moltes gràcies, Sergi. El teu testimoni, les tues paraules i la teva vida són un enorme tresor per a l'Església. Ara que el Sínode debat com ha de ser l'Església en el món d'avui, crec que el teu exemple i els d'uns quants més, ens mostren el camí a seguir

    ResponElimina
    Respostes
    1. En el meu cas no ho veig així. Jo he rebut una formació privilegiada que m'ha ajudat. Però gràcies!

      Elimina
  6. Pare Sergi d' Assis, bon vespre :

    En Livingston, ja està al cel !!
    Déu sobretot !!

    I, pel que respecte a nosaltres, a mí m ' agrada molt
    llegir el Pentateuc, els dos Llibres de Samuel,
    i els dos Llibres dels Reis.

    Aquelles Figures Bíbliques, cuantes calamitats
    no passen !! peró la fé, la pau, l ' esperança
    els manté en el seu lloc, perque, tot el que vagin fent
    SIGUI VIST I CREGUT.

    Es a dir, anaven donant des de els seus llocs,
    un testimoni.

    Aixo, és el que et desitjo, a tú i Comunitat.

    ResponElimina
  7. És molt trist tot plegat, Sergi!!!
    Fantàstic el suport que has donat a tots a imatge de la tendresa de l'Amor de Déu, encara que hagis corregut riscos!!!! Preguem per tu, per la teva tasca i exemple.

    ResponElimina
  8. Gràcies pels vostres comentaris, escrits amb sensibilitat pel dolor de les persones.

    ResponElimina